
DR. SZCS KROLY, KNORR-BREMSE FKRENDSZEREK KFT.
sszefoglals
A nehz haszonjrmvek fkrendszernek kialaktst az utbbi mintegy nyolcvan vben a srtett levegre, mint vezrl s ertviteli kzegre alapoztk. A srtett leveg alkalmazsnak elnyei sszessgben vonzbbnak tntek annak htrnyainl s hossz idn t nem knlkozott valsgos alternatva e status quo megvltoztatsra. A 80-as vek elejn az ABS megjelense volt az rintett jrmkategriban az els jel arra, hogy az elektronikus megoldsok vetlytrsv vlhatnak a pneumatikus vezrlseknek. Miutn az elektronika rszben meghdtott nhny hatrterletet (bizonyos jrmkategrikban tvette pl. a lgrugzs szablyozst), az elektronikus fkrendszerek sorozatgyrtsa jelentette a tnyleges ttrst. Felvetdik teht a krds, mi lehet a lgfkszerelvnyek jvje? Maradt-e brmi fejlesztenival ezen a terleten, vagy elrtk a legmagasabb fejlettsgi szintet s innen mr csak az elektronikus rendszereket kell tkletesteni? Ebben a cikkben - szaktva az utbbi vek hagyomnyaival, vagyis hogy tbbnyire az elektronikus fejleszts eredmnyeirl adnak szmot - megksreljk elemezni a pneumatikus fejleszts eredmnyeit, hogy megmutassuk, az elektronikus rendszerek ttrsnek idszakban is vannak mg fontos feladatok a lgfkszerelvnyek fejleszti szmra s hogy e fejlesztmunka eredmnyei - egyttmkdve az elektronikus rendszerekkel - hozzjrulnak haszonjrmveink s ezzel kztjaink biztonsghoz.
Vltoz kvetelmnyek, vltoz lehetsgek
A srtett levegnek a haszonjrmvek fkrendszereiben betlttt szerept annak kvetkez elnys tulajdonsgai hatrozzk meg:
- olcs kzeg,
- alacsony kltsgszint technolgik,
- egyszer energiatrols,
- nincs kzvetlen krnyezetszennyez hatsa,
- nyitott rendszer,
- egyszeren megvalsthat, oldhat sszekttetsek,
- kisebb szivrgsok nem okoznak problmt, de hatssal vannak r htrnyos tulajdonsgai is, mint
- a leveg sszenyomhatsga ltal okozott idksedelem s felesleges energiafogyaszts,
- a viszonylag kis nyomsokbl add nagy szerelvnymretek,
- a levegben elfordul szennyezdsek, a vztartalom, a kompresszorbl kilp olaj s koksz.
A fent emltett szempontok s annak a tnynek a kvetkeztben, hogy a fkrendszerekkel szemben tmasztott kvetelmnyek s elvrsok egyre bonyolultabb szablyozsokat tesznek szksgess, mra kialakult egy logikus feladatmegoszts:
- az elektronikus rendszerek egyre inkbb tveszik a szablyozsi feladatokat (idertve a vezrlst s annak ertvitelt is) a pneumatiktl,
- ugyanakkor a pneumatika tovbbra is a legjobb vlasztsnak bizonyul a fkrendszer ertvitelnek szempontjbl.
Visszatekintve a haszonjrmvek fkrendszernek elmlt harminc vre (melyet leginkbb az ENSZ EGB R 13 elrsnak fejldsvel lehet jellemezni, melynek feladata az eurpai fkrendszerek tervezsi irnyelveinek meghatrozsa, de amely egyre inkbb vezrfonalknt szolgl ms kontinenseken is), a pneumatikus rendszerek megprbltk kielgteni az egyre bonyolultabb vl kvetelmnyeket.
 |
1. bra: csukls autbusz pneumatikus fkrendszere ABS-ASR-rel |
A kvetkezmny egy bonyolult fkrendszer lett (1. bra), amely esetenknt akr 20-30 klnbz fkszerelvnyt is tartalmazhat. Az egymssal sorba kapcsolt lgfkszerelvnyek nagy hiszterzist, bonyolult rendszerfelptst, vizsglatot s diagnosztikt, illetve javtst eredmnyeztek, a rendszer adaptivitsa pedig mg gy is messze elmaradt a kvnalmaktl. Az ABS s ksbb az ASR elektronikus szablyozsi krket hoztak ugyan a fkrendszerbe, de ezek hozzadott (add-on) rendszerek maradtak, viszonylag hossz szablyozsi krket megvalstva, melyek a kerekek mozgsllapot-vltozsnak visszacsatolsval zrdtak. Az elektronikus lgrugzs - a fkrendszer kiegsztjeknt - mr teljes elektronikus szablyozst valstott meg az utbbi 10-15 vben s az EBS hasonl szerepet tlttt be 1993-ban a SCANIA jrmvein (els generci), majd 1996-tl (msodik generci) a Mercedes Actros-on. A legfontosabb klnbsg az ABS-hez kpest, hogy az elektronikus fkrendszerben az elektro-pneumatikus megolds (elektronikus vezrls, pneumatikus ertvitel, illetve mkdtets) az elsdleges s a hagyomnyos tiszta lgfkrendszer mr csak a biztonsgi tartalkmegolds (back-up) szerept jtssza. Msrszt az EBS - a kerk mozgsllapotn kvl - magt a belltott nyomsrtket is felhasznlja a visszacsatolsra.
|
2. bra: az EBS ltal megvalsthat funkcik |
Az intelligens szablyozs j nhny segdfunkci (2. bra) megvalstst elsegti, illetve lehetv teszi az alapvet fkezsi funkcin tl, mely ugyanakkor nmagban is gyorsabb s ezltal rvidebb fkutat eredmnyez. Miutn az EBS megtartja a srtett levegt az ertvitel s mkdtets feladatkrre - nem is beszlve a biztonsgi rendszerrl -, gy termszetesen itt akad munka a pneumatikus fejlesztgrdnak is. Tisztzni kell pl. az EBS nyomsmodultorok koncepcijt (arnyos szelepekkel, vagy pulzl nyomsszablyozssal, relszelep integrlsval, vagy a nlkl), ki kell alaktani az elektronikus fkezsi jeladt, leginkbb egy ktkrs, hagyomnyos pedlszelep bzisn s ehhez hasonl feladatot kell vgezni az EBS kompatibilis ptkocsi fkvezrl szelep megtervezse rdekben is. De mi maradt ezen kvl a pneumatika szmra? Tekintsk t a pneumatikus fejleszts legfrissebb eredmnyeit.
 |
3. bra: elektronikus leveg-elkszt egysg |
Levegellts
Klnsen rdekes terlete az elektronika kontra pneumatika, revolci kontra evolci krdskrnek a nehz haszonjrmvek levegellt rendszere. Miutn van mr elektronikus alkalmazs (MAN TGA - a 2001. v tehergpkocsija) s tovbbi intenzv fejlesztmunka folyik az elektronikus levegellt berendezsek terletn (3. bra), elmondhatjuk, hogy a forradalmi vltozsok kora itt is elkezddtt mr.
Ez a piac kiss hasonlt a 90-es vek els felnek EBS piachoz. Az els alkalmazs mr a piacon volt, a fkrendszer szlltk intenzven fejlesztettek s ennek eredmnyeknt most, 7-8 v elteltvel mondhatjuk, hogy megtrtnt az ttrs az EBS javra. Valsznleg hasonl trtnetre lehet szmtani az elektronikus leveg elkszt egysgek tekintetben is, melyek kivltjk a klnll lgszrtt, tbbkrs vdszelepet, visszacsap-, tereszt-, nyomshatrol s biztonsgi szelepeket, magukba integrlva a szksges szenzorokat s elektronikus vezrlegysget is, kijellve ezzel a mechatronikt, mint a haszonjrm fkrendszerek fejlesztsnek egyik meghatroz irnyt. Ezzel egytt is rdemes egy pillantst vetni a hagyomnyos leveg elkszt berendezsek fejlesztsi eredmnyeire, hiszen a 90-es vek msodik fele figyelemremlt fejldst hozott ezen a terleten.
 |
4. bra: Knorr-Bremse integrlt leveg-elokszt egysg (APU) |
Gyakorlatilag egy idben az EBS bemutatsval integrlt leveg elkszt egysgek (APU) jelentek meg a fkrendszerekben, melyek egyestettk a lgszrtt (benne a nyoms-szablyozt) s a ngykrs vdszelepet, utbbiban egy vagy kt nyomshatrolt, visszacsapszelepeket s elektronikus nyomsrzkelket elhelyezve, ha szksges (4. bra). A nagynyoms lgszrtk mg abroncstlt szelepet is tartalmaznak, mgpedig a leveg elkszt rendszer szablyozott nyoms, szrtott oldaln. gy a jrmgyrt szmra lehetsgess vlik egy ersen integrlt berendezs felszerelse, megtakartva ezzel j nhny csktelemet s csvezetket is. Az gy kialakul leveg ellt rendszernek hrom nyomsszintje lehet:
- 12,5 bar kikapcsolsi nyoms a lgrugzs s az abroncstlts rszre,
- 10 bros stabilizlt nyoms az zemi fkrendszer rszre (ennek kvetkeztben kisebb fkkamrk, vagy nagyobb fkerk alkalmazhatk),
- 8..8,5 bar stabilizlt nyoms a ptkocsifkez rendszer (szabvnyostott illesztsi fellet) s a rugertrols fkrendszer (viszonylag alacsony kamra oldsi nyoms) szmra, valamint a klnbz segdrendszerek fel (ahol nincs igazn szksg nagyobb nyomsokra).
Egy msik fejlesztsi lpst az elrsok vltozsa tett szksgess, amennyiben az ENSZ-EGB 13.08 elrs ktelezv tett egy olyan funkcit, amely megakadlyozza a rugertrols fk oldst, ha az zemi fkrendszer nyomsszintje nem teszi lehetv egy bizonyos fkhatsossg (marad fkhats) elrst. Ma mr nincs rtelme vitatni azt, hogy biztonsgi szempontbl tnyleg elengedhetetlen volt-e az j kvetelmny bevezetse (hiszen az alacsony nyomsszintre egybknt is figyelmezteti a rendszer a jrm vezetjt). Az elrs rvnyes s ennek hatsra elkszltek a szksges j megoldsok is. Ezek nem csak az j biztonsgi funkcit knljk, hanem lnyeges technolgiai vltoztatsokat is tartalmaznak (pl. a manyag alkatrszek, elssorban a manyag hzak alkalmazsval).
 |
5. bra: Knorr-Bremse AE46.. ngykrs vdszelep |
Az 5. brn bemutatott ngykrs vdszelepben egy tdik szelepet helyeztek el, amely egy fojtson keresztl a szabadba kti a 23-as csatlakozt, megfelel megoldst biztostva ezzel mind a hirtelen, mind pedig a lass nyomscskkensek esetre az zemi fkrendszer "ersebb" krben (21-es csatlakoz). A ptkocsik levegelltsa vtizedek ta a kapcsolfejt kvet, klnll csszrre alapozva valsul meg, melyekbl kettt-kettt kell alkalmazni a ktvezetkes (tlt-fkez) rendszerekben. Az sszekt vezetkek szma pillanatnyilag vltozatlan, mert az ENSZ-EGB R 13 elrsa mg abban az esetben sem engedi meg a fkez vezetk elhagyst, ha a motoros jrm s a ptkocsi EBS kztt elektronikus (CAN) kapcsolat van.
 |
6. bra: hrom feladat egy szelepben (kapcsolfej, csszr, vizsglcsatlakoz) |
gy a gpes kocsik s ptkocsik pneumatikus sszekapcsolsnak mg j ideig megmarad a jelentsge, ami kedvezen hat a gyrthat, illetve rtkesthet mennyisgekre is. Ezrt a KNORR-BREMSE egy szabadalmaztatott megoldst vezetett be, amely egyesti a kapcsolfejet s a csszrt (6. bra), jelents megtakartst knlva a jrmgyrtknak a csktelemek, csvezs s a szerels idszksglete tekintetben.
Fkvezrls
A ptkocsik fkrendszere j plda lehet arra is, hogy egy olyan prhuzamos fejleszts, ahol az elektronikus rendszer bevezetse s egy jonnan tervezett, merben j koncepcira pl pneumatikus alkatrsz egyttesen jrulnak hozz egy magasabb sznvonal, de egyben egyszerbb kialakts fkrendszer megvalstshoz.
|
7. bra: Knorr-Bremse ketts oldszelep automatikus fkezsi funkcival (leszakads esetre) |
A KNORR-BREMSE j ketts oldszelept (7.bra) a kvetkez tletekre alapoztk:
- a ptkocsiktl a tltvezetk nyomsesse esetn megkvetelt automatikus fkezsi funkci nemcsak az zemi fkrendszerben, hanem a rgzitfk rendszerben is ltrehozhat (feltve hogy az utbbi rendszer rugertrols fkhengerekkel mkdik),
- a ptkocsik tbbsgnl az EBS modul relhatsa elegend az idksedelmi kvetelmnyek teljestshez, mg abban az esetben is, ha az EBS-t - CAN kapcsolat hinyban - a pneumatikus fkezvezetk vezrli.
Az j szelep kevsb bonyolult, mint egy klnll ketts oldszelep s egy ptkocsifkez szelep egyttvve, msrszt nem tartalmaz semmifle elektronikus elemet s gy nem ignyel elektromos kapcsolatot sem az EBS modullal. Ezen fell a szelep kialaktsval a ptkocsik rugertrols fkvezrlsnek egy srgi problmjt is sikerlt megoldani, mgpedig annak megakadlyozst, hogy jogosulatlan szemlyek akadlytalanul mkdtethessk a rugertrols fk vezrlszelept. Az j megolds hasonl a j nhny szemlygpkocsi tpusban megtallhat htrameneti sebessgfokozat kapcsolsi reteszelst old gyrhz, ezltal annak kezelse nem egyrtelm a ptkocsi mellett elhalad "jrkelk" szmra.
Segdrendszerek
A motoros jrmvek lgrugzsa tern a hagyomnyos pneumatikus rendszerek mr egyrtelmen teret vesztettek az elektronikus lgrugzssal szemben, ugyanakkor a ptkocsik terletn a helyzet ppen ellenkez, fknt az elektronikus lgrugzsi rendszerek ltal ignyelt extra ramellts (akkumultor) miatt. Egy jabb kivl rv a hagyomnyos pneumatikus rendszerek mellett az egykrs emel-sllyeszt (kontnerkapcsol) szelepek terjedse, melyek lnyeges egyszerstsi s kltsgcskkentsi lehetsget knlnak a jrmgyrtknak. Bevezetsket modellszmtsok s jrmtesztek elztk meg.
 |
8. bra: j genercis egykrs kontnerkapcsol szelep |
Ezek bebizonytottk, hogy a felptmny, illetve a jrm keresztirny stabilitst (mindenek eltt a keresztirny merevsget) nagyrszt (tbb mint 90%-os mrtkben) a ma szoksos ptkocsi felfggesztsi rendszerek mechanikus rszei biztostjk s ehhez kpest elhanyagolhat a lgrugzs szerepe. gy az, hogy a lgrugzs mekkora fojtst biztosit a jobb s baloldali lgrugsor kztt, nem jtszik igazn lnyeges szerepet a ptkocsik kialaktsnl. A kontnerkapcsolk legjabb vltozatnak (8. bra) tovbbi kt fontos tulajdonsga is van:
- az automatikus visszatrs az emelsi-sllyesztsi helyzetekbl a stop llsba, npszerbb nevn a "halott ember kapcsols" (ez egy mechanikai elven megvalstott funkci, amely munkavdelmi szempontok miatt kerlt eltrbe),
- az automatikus visszatrs a stop llsbl a menethelyzetbe (amit az ABS vagy EBS sebessgjele vezrel s amely megvja a ptkocsi felfggesztst az esetleges krosodsoktl, akkor is, ha a kezel pl. a rakods vgeztvel elfelejtkezik a menethelyzet visszalltsrl).
A srtett leveg msik hagyomnyosan fontos alkalmazsa a segdrendszerek tern a kuplungmkdtets rsegtse (azzal egytt, hogy itt is megjelent mr az elektronikus vezrls). Ezen a terleten egyrtelm tendencia volt az utbbi kt vtizedben, hogy a kuplungerstt a pedltl (adhengertl) a kuplungharangra (a munkahengerhez) "kltztettk". Ezzel egyrszt helyet lehet megtakartani a kabin homloklemeze mgtti, amgy is szks terben, msrszt viszonylag alacsony rtken lehet tartani a hidraulikus nyomst a teljes hidraulikus vezrl rendszerben.
 |
9. bra: mini kuplungerst |
Most azonban gy tnik, hogy ismt renesznszukat lik a kzvetlenl a pedl alatt elhelyezett kuplungerstk, mgpedig az n. mini vltozatok (9. bra), melyeket elssorban knny s kzepes tehergpkocsikban alkalmaznak. Az j termkkel egytt egy j beszllti gyakorlat is meghonosodni ltszik, amennyiben a fkrendszer gyrtja komplett pedlegysgeket (gz-, fk- s kuplungpedlt, valamint a kapcsold szerelvnyeket tartalmaz egysget) szllt a jrmgyrtnak.
Pneumatikus trcsafk
A srtett leveg mkdtets trcsafkek bevezetse s elterjedse elfelttele volt annak a kzp vagy akr hossz tv haszonjrm fkrendszer koncepcinak, amely az elektronikus vezrls (szablyozs) s a srtett levegs mkdtets kombincijra pl. Az utbbi idkben teret hdt pneumatikus trcsafkeknek kt tulajdonsga jtszotta ebben a legfontosabb szerepet (a trcsafkek dobfkekkel szembeni, tovbbi jl ismert elnyein tl):
- a kerkfkszerkezet jl kiszmthat, stabil mkdse (stabil, gyakorlatilag llandnak tekinthet kamranyoms-fkez nyomatk karakterisztika, kis hiszterzis),
- szokvnyos fkmkdtet berendezsek (fkkamrk) alkalmazhatsga (kis deformcik s ezzel kis kamralketek, annak ellenre, hogy a fkberendezs mkdtet rsze nagy tttelekkel dolgozik).
 |
10. bra: Knorr-Bremse trcsafk |
Az elektronikus fkrendszer s a pneumatikus trcsafk "szvetsgnek" els nagy sorozat alkalmazst az 1996-os v tehergpkocsija, a Mercedes Actros jelentette. Az ott (is) alkalmazott KNORR-BREMSE trcsafk (10. bra) kikszblte a piacon megjelen korbbi pneumatikus trcsafk vltozatok legfontosabb htrnyait:
- a fkkamrt kzvetlenl a fkszerkezetre szereltk, gy nincs szksg mozg (cssz) tmtsre a mkdtet rendszerben,
- hozzvetlegesen axilis kamrahelyzet, ami lehetv teszi rugertrols fkhengerek felszerelst s a fk elhelyezst a hts tengelyeken (de lteznek kormnyzott els tengely alkalmazsok is, ahol br kisebb rugertrols rsszel ugyan, de ketts fkhengert ptenek be,
- a primer fkbettet kt ponton nyomjk a trcshoz, gy elkerlhet a trcsafkekre egybknt jellemez ferde bettkops.
 |
11. bra: 2. genercis Knorr-Bremse trcsafk metszete |
Mindekzben - a fenti fkvltozat mintegy 3 milli pldnynak eladsa utn - megjelent a srtett leveg mkdtets trcsafk 2. genercija (11. bra), melynek legfontosabb j, illetve javtott tulajdonsgai a kvetkezk:
- monoblokk (egy ntvnybl kszl) fknyereg,
- kisebb mretek, kisebb sly,
- tkletestett tmtsek az sznyereg vezetsnl.
Kz a kzben az elektronikus berendezsekkel
A cikkben a fentiekben mr krvonalaztunk kt olyan terletet, ahol egyfajta "szvetsg" valsul meg a pneumatikus s az elektronikus rendszer(ek), illetve elemek kztt. Az els a ptkocsi EBS rendszer (TEBS) s a hozz tartoz j pneumatikus s elektropneumatikus elemeinek az elektronikus rendszerrel prhuzamos fejlesztse volt, ami hozzjrult ahhoz, hogy a teljes rendszer a lehet legegyszerbb kialakts legyen, a lehet legkevesebb elemet tartalmazza gy, hogy ugyanakkor kihasznlja az elektronikus szablyozsban rejl valamennyi lehetsget.
|
12. bra: Knorr-Bremse elektropneumatikus tengelyemel szelep |
Az eredmny az n. ptkocsi "csomag", amely az integrlt EBS modulon kvl tartalmazza a csszrvel kombinlt kapcsolfejeket, az j, leszakadsi funkcival is rendelkez ketts oldszelepet, az egykrs, automatikus stop- s menethelyzeti visszatrtssel is rendelkez emel-sllyeszt szelepet, valamint az eddig mg nem mutatott liftes tengely emelszelepet (12. bra). A rendszer egyszersgt mi sem jellemzi jobban, mint hogy egy nyergesptkocsi zemi s rgzt fkrendszere mindssze ngy elem beptst ignyli, nem szmtva a fkkamrkat/fkhengereket (13. bra).
 |
13. bra: nyerges ptkocsi fkrendszere |
A kooperci msik j pldja az elektronikus fkrendszerek s a srtett leveg mkdtets trcsafkek egyttes alkalmazsa, ahol a trcsafk megbzhat mkdsvel, egyenletes paramtereivel s az integrlt kopsrzkelkkel szolglja ki az EBS-t. (Az egyenletes mkdsi paramterek teszik lehetv az egyszerstett, tengelymodulokkal dolgoz elektronikus fkrendszerek kialaktst.) Cserbe a trcsafk az EBS-tl az n. kopskompenzcit kaphatja, mely elrhetv teszi, hogy valamennyi kerk fkjn egyszerre kopjanak el a bettek. Ezek a pldk azt mutatjk, hogy lehet szinergia az elektronikus s a hagyomnyos, pneumatikus/mechanikus rendszerek fejlesztse s mkdse kztt. Ms terleteken ugyanakkor versenyben is llhatnak. S mikzben egyrtelm tendencinak ltszik az elektronikus szablyozsok terjedse a fkezs s a kapcsold segdrendszerek szinte minden terletn, a jrmgyrtnak s a vgfelhasznlnak elnyre vlhat, ha a "rendszervlts" akkor zajlik le, amikor az elektronikus rendszer ltal knlt lehetsgek tnylegesen, valamennyi szempontbl (mkds, zembiztonsg, kltsgek) fellmljk a legmodernebb hagyomnyos rendszerek lehetsgeit.
sszefoglals
A cikk igyekezett elemezni az utbbi mintegy t v fejlesztsi eredmnyeit a haszonjrm fkrendszerek terletn. Viszonylag szokatlan utat vlasztva inkbb a hagyomnyosnak mondhat pneumatikus fejleszts irnyaira s eredmnyeire koncentrltunk. Pldkat hoztunk az elektronikus s pneumatikus rendszerek szinergikat keres prhuzamos fejlesztsre, de olyan pneumatikus fejlesztsi eredmnyt is lthattunk, amely - legalbbis kzptvon - alternatvja lehet a naprl napra fejld elektronikus rendszereknek. Mindkt megkzelts hasznos lehet a vev/vgfelhasznl szmra. A tanulsg, ami ebbl levonhat, hogy a "rgi", hagyomnyos technolgik, termkek mg komoly tartalkokat rejthetnek, melyeket ki lehet s ki kell hasznlni az egybknt intenzv technolgiavlts korszakban is. Ez nem jelenti ugyanakkor azt, hogy a jv nem az elektronik lenne, melyek - legalbbis a vezrls, illetve szablyozs tekintetben - vrhatan a haszonjrmvek fk- s kapcsold segdrendszereinek valamennyi terletn megjelennek s trt hdtanak. Ezt a folyamatot elsegti, hogy az elektronikus rendszerek egyre inkbb megbzhatv, egysgess (szabvnyoss) s olcsbb vlnak. Ezzel prhuzamosan - a tovbbra is fennmarad pneumatikus ertvitelnek s mkdtetsnek ksznheten - egyre fontosabb vlik a megbzhat, j minsg mgnesszelepek s klnbz pneumatikus mkdtet berendezsek (kamrk, hengerek) fejlesztse.

Nagyobb hatkonysg, knnyebb karbantarts s a kamion jobb teljestmnye
A dobfkekkel sszehasonltva a Scania trcsafkjeivel rvidebb a fktvolsg. Ha a dob- s a trcsafkek belltsa tkletes s mg nem forrsodtak t, akkor csak kicsi a kztk lv klnbsg. De egy hosszan tart hasznlatot kveten, a trcsafkek flnye egyre szembetnbb vlik. A trcsafkek stabilabbak, konzisztensebbek, velk rvidebb a fkt s vszhelyzet esetn jobban reaglnak.
A trcsafkek szellznek, ami cskkenti az abroncsok s a kerekek zemi hmrsklett. Ez pozitvan hat az abroncsok lettartamra. Valamint cskkenti az abroncs kpenyvza s futfellete sztvlsnak kockzatt is.
Tovbb az EBS (elektronikus fkrendszer) miatt a fkhats mindegyik kerken azonnal s a fkpedl nyomsval egyenes arnyban jelentkezik. Ez minden helyzetben nagyban javtja a stabilitst, s kikszbli a vszfkezssel egyttjr nemkvnatos drma s stressz egy j rszt is. Egy ilyen azonnali, kiegyenslyozott s stabil reagls nem lehetsges mg a legkifinomultabb pneumatikus rendszerrel sem.
 Egy hagyomnyos fkrendszer az ptipari s az ahhoz kapcsold feladatokhoz.
A kamionok szmra kialaktott, zembiztos trcsafkek megjelense ta ersen visszaesett a dobfkek irnti kereslet. Ez a trend valsznleg folytatdni is fog - nem utols sorban azrt, mert a trcsafkek knnyebbek, egyenletesebben kpesek a magas szint teljestmnyre, illetve ellenrzsk s karbantartsuk is egyszerbb.
Ugyanakkor az ptiparral kapcsolatos, sajtos krlmnyek sok zemeltet szmra kedvelt opciv teszik a dobfkeket. s vannak a Scania ltal forgalmazott olyan jrmspecifikcik, amelyek szintn dobfkesek.
Jelenleg dobfkek vannak brmely magas alvz vontatn vagy gpezeten (ktelez jelleggel), vlaszthat az sszes norml magassg, aclrugs/lgrugs vagy teljes aclrugs felfggeszts alvzhoz, s nem rendelhet az alacsony vagy az extra alacsony alvzakhoz.
A Scania az ABS-szel kapcsolatosan fenntartotta a dobfkek tovbbfejlesztst azrt, hogy bebiztosthassa, hogy a fkteljestmny megfelel az ptipari cgek elvrsainak. Rutinszer karbantartsuk mindegyik kerken 3 zsrzpontra korltozdik. Kmlelnylsok teszik lehetv a fkpofk llapotnak leellenrzst.
A dobfkek nem robusztusak. Termszetknl fogva megfelel kialaktssal rendelkeznek ahhoz, hogy hatkony s megbzhat mdon mkdjenek a sros, poros, nedves s homokos krlmnyek kztt. A terepen trtn munkavgzs sorn ezrt kedvelik ezeket jobban a trcsafkeknl.
Ugyanakkor nincs ms elnyk. Nehezebbek - tipikusan 27 s 60 kg kzttiek minden hts tengelyen, gy akr 120 kg slytbbletet is jelenthetnek a 3-tengelyes kamionoknl.
Idvel valsznleg szletnek majd olyan mszaki megoldsok, amelyek a trcsafkeket alkalmasabb teszik a terepen trtn munkavgzshez. De mg gy is mindig dobfket fognak ajnlani ott, ahol azok az gyfl elvrsai szerinti funkcionalitst, teljestmnyt s megbzhatsgot nyjtanak, s megfelelnek a felgyeleti szervek elrsainak. |