Az ólomból készült kerék- kiegyensúlyozó nehezékek használatának tilalmáról
A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 7/A. számú melléklet 7. pontja alapján tájékoztatunk minden járműfenntartót, javítót, karbantartót, hogy a kerekek kiegyensúlyozására az ólomból készült súlyokat 2005. július 1-jéig volt szabad használni. A szabályozás célja, hogy az uniós előírásokkal összhangban az ólom-, vagy ólomtartalmú kerékkiegyensúlyozó súlyok hazai gyártása és behozatala 2005. július 1-jével megszűnjön, illetve forgalmazása, felhasználása és használata átmeneti időszakra korlátozódjon. Ennek érdekében a Közlekedési Főfelügyelet ellenőrzései során a következőket fogja alkalmazni.
Az igazoltan 2005. június 30-a előtt beszerzett raktárkészlet, annak kifutásáig felhasználható. Vagyis a kereskedő június 30-a után nem szerezhet be újabb ólomsúlyokat, azonban a korábbi készletet kifogyásig forgalmazhatja a korábban beszerzetteket. A felhasználó (üzemeltető, gumijavító, stb.) az ólomsúlyokat készlete erejéig felhasználhatja.
2003. július 1-je után típusvizsgált személygépkocsiknál követelmény, hogy ólomsúlyok nem alkalmazhatóak a kerekek kiegyensúlyozásához, ebből következően, ezen gépkocsiknál később sem szerelhető fel ólomnehezék.
Minden gépkocsinál, új gumiköpeny (2005. június 30-a után gyártott) felszerelése esetén csak cink, cink-alu, acél vagy műanyag bevonatú acél nehezékeket szabad felhasználni a kerekek kiegyensúlyozásához, ólom- vagy ólom tartalmú súlyokat nem. A gumiabroncs gyártási ideje az abroncs oldalán, a DOT jelzés utáni, különálló négy karakterben (XX=hét, XX=év) ellenőrizhető.
A használt gépkocsi behozható ólomnehezék felhasználásával kiegyensúlyozott kerekekkel, azonban új gumiköpenycsere esetén már csak "ólommentes nehezékekkel" szabad a kerekeket kiegyensúlyozni.
A futómű-javítást követő kerék-kiegyensúlyozásnál a levett ólomsúlyok, ha nem került gumiköpenycserére sor, szakmai megfelelőségük esetén ismételten felhasználhatók.
Budapest, 2006. január 2.