Scania HPI
Bandita 2006.03.15. 09:56
A scania HPI rendszeréről....
Egy innovatív magasnyomású befecskendező rendszer.
A Scania HPI (magasnyomású befecskendező rendszer) rendszer minimalizálja a károsanyag kibocsátást anélkül, hogy szükségtelenül korlátozná a nyomaték gyors felépülését. Ez egy üzemanyag takarékos rendszer a folyamatos finom állításoknak köszönhetően, amely biztosítja, hogy az üzemanyag szállítása mindig nagyon pontosan történjen.
Vissza az alap mechanikához. A Scania HPI befecskendező egységek sok szempontból hasonlóak a hagyományos porlasztókhoz, melyek évek óta használatosak. Az üzemanyagot egy tolattyú nagy nyomással préseli az égéstérbe, melyet a vezérműtengely hajt. Az újítás a befecskendezési egységen az időzítő nyomás vezérlés. Ez a megoldás egy külön üzemanyag bemenetet használ a befecskendező egységbe, mely az előbefecskendezési szög állítására szolgál. A befecskendezendő és időzítő üzemanyag folyamatos finom állításával lehetővé válik a befecskendezés precíz szabályozása, ennélfogva a fogyasztás és az emisszió befolyásolása.
Több mint gazdasági kérdés. Az olyan jelentős pozitív tulajdonságokon felül mint a magas nyomaték, gazdaságosság, alacsony emisszió, a Scania HPI rendszernek egyéb fontos előnyei is vannak: könnyű és olcsó karbantartás, alacsony zajszint és meleg üzemanyag.
Hogyan működik?
Az olyan jelentős pozitív tulajdonságokon felül mint a magas nyomaték, gazdaságosság, alacsony emisszió, a Scania HPI rendszernek egyéb fontos előnyei is vannak: könnyű és olcsó karbantartás, alacsony zajszint és meleg üzemanyag.
- Kis karbantartási igény: A befecskendező egységek 60 000 km-enként igényelnek új üzemanyagszűrőt. A befecskendező egységek állítása a bejáratási szemlén, majd 480 000 km-enként szükséges.
- Alacsony zajszint: A befecskendező egységek hidraulikus működtetése sokkal kisebb zajt kelt. Ez a fő oka a 12-literes motor jól észrevehetően eltérő, sokkal csendesebb járásának.
- Meleg üzemanyag: a járművek nagyon hideg időben történő üzemeltetésének ismert problémája a parafin kiválása az üzemanyagból. A 470-es motorok esetében ez számottevően lecsökken a meleg üzemanyag folyamatos cirkulációjának következtében. Az időzítésre használt üzemanyagot a motor felmelegíti, majd az visszajut az üzemanyagtartályba.
Az injenctor működésének részletes leírása a kép alatt látható
Részletesen
-
Felső dugattyú elem Ezt a tolattyút a vezérműtengely 12 500 N erővel préseli lefelé (az injector 18 000 N-t képes elviselni).
-
Bemenet az időzítő üzemanyag számára A nagyon pontosan vezérelt mennyiségű időzítő üzemanyag itt jut be a befecskendező egységbe. Ez egy hidraulikus oszlopot képez a felső és a középső dugattyú elem között. Ennek az üzemanyag oszlopnak a hosszúsága határozza meg az elégetendő üzemanyag befecskendezésének pontos idejét, mely az injector alján lévő nyitott porlasztón keresztül kerül az égéstérbe. Több időzítő üzemanyag sietteti, kevesebb pedig késlelteti a befecskendezés kezdetét. Az üzemanyag mennyiséget a Scania motorvezérlő rendszer szabályozza. A mennyiség változtatásával állított időzítés pontosan megfelel az adott égési körfolyamatnak.
-
Visszafolyó ág az időzítő üzemanyag számára Az időzítő üzemanyag távozik és visszafolyik a tartályba. Az üzemanyag befecskendező egységen történő áthaladása megnöveli a hőmérsékletet, amely felmelegíti a tartályban lévő üzemanyagot és a téli, alacsony hőmérséklet okozta parafin kiválást valószínűtlenné teszi.
-
Bemenet a befecskendezendő üzemanyag számára A befecskendezendő üzemanyag az injector alsó részébe kerül, a nyitott porlasztó fölé. Az üzemanyag mennyiséget a Scania motorvezérlő rendszer szabályozza.
-
Alsó dugattyú elem Az üzemanyagot az alsó dugattyú elem préseli magas nyomáson az égéstérbe. A nyomásnak meg kell haladnia a felfelé haladó dugattyú okozta égéstér nyomást.
-
Nyitott porlasztó Az üzemanyag magas nyomáson, a nyitott porlasztón keresztül jut az égéstérbe. A nagy nyomás által okozott üzemanyag és levegő keveredése a hatékony és tiszta égéshez szükséges sűrűségű üzemanyag ködöt képez. |
|