Mercedes fék és a fejlődés
bandita 2006.03.17. 18:39
A Daimler-Benz AG 1981 januárjában, az északi sarkkör közelében található hóval, jéggel borított repülőtéren mutatta be a haszonjárműveihez kifejlesztett blokkolásgátló berendezés sorozatgyártású változatát.
A Daimler-Benz AG 1981 januárjában, az északi sarkkör közelében található hóval, jéggel borított repülőtéren mutatta be a haszonjárműveihez kifejlesztett blokkolásgátló berendezés sorozatgyártású változatát.
Rendkívül meggyőző eredménnyel zárult a demonstráció: blokkolásgátlóval (ABS) felvértezve még hirtelen, erőteljes fékezéskor illetve oldalanként eltérő tapadású felületen lassítva is jól irányíthatók maradtak a teherautók és buszok, és nyerges vontatóik fokozott stabilitásának köszönhetően kiszámíthatóan viselkedtek a pótkocsis szerelvények is. Rövid időn belül az egyik legjelentősebb vívmányként vonult be a járműbiztonság-technika történetébe a Mercedes-Benz nehéz haszonjárműveihez és autóbuszaihoz, 1981. ősze óta rendelhető blokkolásgátló. A Daimler-Benz a fékberendezéseket gyártó Wabco cég közreműködésével úttörő szerepet játszott az ABS kifejlesztésében és bevezetésében. Óriási kihívást jelentett a mérnökök számára a fejlesztőmunka, hiszen olyan rendszert kellett alkotniuk, amely egyaránt hatékonyan alkalmazható a különféle tengelyszámú, sokszor erőteljesen eltérő saját tömegű illetve megengedett össztömegű, rendkívül sokféle tengelytávú és felépítményű járművön és járműszerelvényen. A gyakorlati megvalósításhoz elengedhetetlen volt az elektronika használata. A világon elsőként ekkor, az ABS-szel összefüggésben használtak mikroszámítógépet a fékerő szabályozására. Több mint 60 millió tesztkilométert tettek meg a blokkolásgátlóval felszerelt kísérleti tehergépkocsik és autóbuszok, hiszen alapvető szempont volt, hogy mindig, minden körülmény között megbízhatóan ellássa feladatát a berendezés.
Újítások egész sora
|
|
Aktív biztonsági téren általánosságban, a féktechnikai vonatkozásban pedig különösképpen igaz, hogy újítások egész sorát indította el az 1981-ben bemutatott ABS. Hat évvel később a kipörgésgátló (ASR) is megjelent a tehergépkocsikon és autóbuszokon. Működési elve leegyszerűsítve ellenkezője a blokkolásgátlóénak. Míg ugyanis utóbbi a fékerő fokozatos csökkentésével veszi elejét a kerekek megcsúszásának, addig a kipörgésgátló azok lefékezésével fejt ki hasonló hatást. Alkalmazása nemcsak az útfogásra, hanem a gyorsítási és kanyarvételi stabilitásra nézve is számos előnnyel jár. Az ABS és az ASR működése a kerekekhez telepített fordulatszám-érzékelőkre és a szabályozás feladatát ellátó központi vezérlőegységre épül. Az 1991-ben bemutatott, tisztán tárcsafékes Mercedes-Benz O 404 turistabusz (az első volt a maga nemében) esetében már az alapfelszereltség magától értetődő elemének számított az ABS. Négy évvel később a Mercedes-Benz Sprinter is tárcsafékekkel és gyári blokkolásgátló berendezéssel lépett színre. Szintén tárcsafékekkel, ABS-szel és a pótkocsira is kiterjesztett elektronikus fékerő-elosztóval debütált 1996-ban a Mercedes-Benz Actros nyerges vontató. Az említett újításoknak köszönhetően új fejezet nyílt a tehergépkocsik és autóbuszok féktechnikai fejlesztésében.
Új kisegítő rendszerek az ezredfordulón
Az elektronika alkalmazása felgyorsította az aktív biztonsági rendszerek fejlesztését. 2000-ben mutatta be a Mercedes-Benz az Actros-hoz kifejlesztett Telligent-stabilitásfelügyelő rendszert, a Telligent-követésitávolság-szabályzó tempomatot és a sávfigyelő berendezést. A következő két évben folyamatosan meghonosodott a sorozatgyártásban, és ma már több ezer járműben teljesít szolgálatot e három kisegítő rendszer.
A kishaszonjárművek és az autóbuszok is gyors ütemben fejlődtek: 2002. végétől már az ESP is része volt a Sprinter alapfelszereltségének, továbbá egyedülálló módon tárcsafékekkel, ABS-szel és ESP-vel került piacra 2003-ban az új Vito és Viano. Ugyanebben az évben alapfelszerelés lett a két Evobus-márka, a Mercedes-Benz és a Setra újabb kiadású turistabuszain az ESP, majd 2004-ben a tartósféklimiter (DBL). Utóbbi meggátolja, hogy lejtmenetben a vezető szándéka ellenére 100 km/h fölé gyorsuljon a jármű. Ma már a fékasszisztens is része az autóbuszok, illetve a könnyű és nehéz haszonjárművek felszereltségének: vészfékezéskor a másodperc tört része alatt felépíti a biztonságos megálláshoz szükséges maximális féknyomást.
Új kisegítő rendszerek 2006-ban
Nem áll meg a fejlődés. 2006-tól extrafelszerelésként rendelhető lesz a Mercedes-Benz és a Setra turistabuszaihoz a sávfigyelő berendezés és a követésitávolság-tartó tempomat. Szintén idén kerül piacra az Actroshoz kifejlesztett „Active Brake Assist“ vészfékező rendszer és a Mercedes-Benz Sprinter új generációjához kínált rakományfüggő szabályozású ESP. A világszerte tevékenykedő DaimlerChrysler konszern intenzív kutató- és fejlesztőmunkája eredményeként élen járnak a biztonsági terén a Mercedes-Benz haszonjárművei. Ezirányú látványos fejlődésükhez az egyik finnországi jeges leszállópályán 25 évvel ezelőtt bemutatott ABS adta az indítólöketet. /Autósoldalak.hu/
|