Oshkosh teherautója
copy 2006.03.25. 15:15
Vezető nélkül is közlekedik???......
Az Oshkosh teherautója valóban önjáró, ugyanis vezető és távirányítás nélkül tud közlekedni. Nagy erénye, hogy nemcsak sík próbapályán tud egyedül menni, hanem sivatagban, szűk hegyi utakon is.
Autógyárak, egyetemi kutatóintézetek, cégek, baráti társaságok gyorsan rámozdultak az Amerikai Védelmi Minisztérium fejlesztési részlegének (DARPA) felhívására. Két éve kürtölte szét a DARPA, hogy sivatagi ralit szervez önmagától mozgó járművek részére. A tavalyi győztesnek felajánlott egymillió dollár (kb. 210 millió Ft) megmaradt, mert senki nem ért célt, így 2005-ben már kétmillió zöldhasút kapott a győztes. Az első futamon elvérzett az Oshkosh, idén azonban elérte a célvonalat. A megszabott tíz órán belül négy autó tudta le a 209 kilométert, a teherkocsi 2 óra 51 percet késett. A késés nem a jármű hibájából történt, a késői start és a lassan haladó ellenfelek következtében húzódott a haladás, és pechjükre eljött az este. A rendezők nem vállalták az esti követést, ezért a jármű a sivatagban töltötte az éjszakát. A sötétben is közlekedni képes teherautó megvárta a hajnalt, és napfénynél teljesítette a hátralévő távot. Ezzel a kalanddal kb. 30 órát volt "fenn" a sofőr nélküli autó. A feladat nem volt egyszerű, az önjárást kaktuszok, sziklák, kóbor állatok, drótkerítések között, szűk utakon kellett végrehajtani. Ráadásul a rendkívül részletes elektronikus térképet a start előtt pár órával kapta meg a 23 résztvevő. A teljesítéshez a legkorszerűbb technikára volt szükség. A TerraMax alapja az MTVR közepes méretű hadi teherautó, amiből több mint hatezerrel rendelkezik az amerikai hadsereg, ebből közel 1600 szolgál Irakban. A hatkerék-hajtású masina független kerékfelfüggesztéssel van szerelve (TAK4). Hogy a szűk hegyi utak hajtűkanyarjaiban ne jöjjön zavarba, a hátsó tengelye is kormányozható. A kormányzást a repülőknél régóta használt "vezess dróton" elven (elektromos motorokkal) oldották meg. Ez azonban a célba éréshez édes kevés. A kulcs a környezet érzékelésében található, ehhez kellett partnernek a Rockwell Collins és a Pármai Egyetem. A 17 ezer alkalmazottat foglalkoztató Rockwell repülésirányító rendszerek készítésében "utazik", az olasz tanintézet pedig az érzékelők terén szerzett elévülhetetlen érdemeket (Vision Labs). Ezeket a funkciókat kapcsolták össze a precíz műholdas helymeghatározással. Az iraki és az afganisztáni háborúval bajlódó Amerikában érthető módon nagy felhajtást csináltak a Mojave sivatagban zajló DARPA Challenge-nek. Himnusz a start előtt, nemzeti lobogók, lelkes nyilatkozatok, ezek "éltették" az önjárókat. A dicsőítés az önjáró szállító járműveket alkalmazó jövőbeli hadseregnek szólt, aminek segítségével kevesebb amerikai áldozat lesz a jövőben indított háborúkban...
|