A százlábú-IVECO EURO TRAKKER
copy 2006.03.25. 15:39
A minden területet lefedő teherautó kínálat piciny szeletét képviselik az építőiparban, útépítéseknél és más nehéz körülmények között használt terepgépek. A három évtizedes múltra visszatekintő Iveco komoly választékkal rendelkezik ezekből a járművekből.
A FIAT által alapított nemzetközi társaság az eltelt évtizedek alatt megvásárolt néhány teherautógyárat. Ennek egyik következményeként motortermelése az "egekig" emelkedett. Manapság - a 109 lóerő fölötti osztályban - a világ legnagyobb dízel motorgyártója. Elkelnek a takarékos és "bivaly" nyomatékot szolgáltató erőforrások, mivel az említett különleges kategóriában hetvenhét modellvariációt kínálnak! Az Euro Trakker szériát és a műfaj más képviselőit manapság viszonylag sokat látni az utakon. A hatalmas űrtartalmú dömperek általában három vagy négy tengelyesek, és útépítéseknél gyakran előfordulnak. A típus egyébként viszonylag fiatal, az összkerékhajtást és strapabírást követelő műfajban tizenkét éve van jelen. A tavalyi Hannoveri Haszonjármű Kiállításon leleplezett változat a Bertone stúdió által tervezett fülkét kapta. Az Euro Trakkerek erősebb verziói 25-26 és 32 tonna teherbírással készülnek. Az utóbbi gépek konkurenseik a bányákban szolgálatot teljesítő masináknak, előnyük, hogy közúti közlekedésre alkalmasak, és nemcsak telepen belül használhatók. A nagy vasakat a Cursor motorcsalád 13-as számú tagjai hajtják, 380, 440, 480 lóerővel. A kisebb teherbírásúakat a 8-as sorozat mozgatja, 270, 310, 350 pacival. Ilyen terheléssel a bányákban, erdőkben és más cudar körülmények között működő autóknak nagyon masszívnak kell lenniük. Lényeges elem a szilárdságban a 7,7 és 11 milliméter vastag, acélból készült alváz. Kialakításánál fogva, könnyen rögzíthetők rajta különféle felépítmények. A tengelyek száma és meghajtása sokféle lehet, váltók terén a ZF-fel működtek együtt az olaszok. A német specialistával közösen kifejlesztett automata újdonság a kategóriában. A sofőr kímélése mellett a hajtáslánc igénybevételének csökkentése és az üzemanyag megtakarítás az automata előnye. A fülke jól jellemzi az igénybevételt. A jobb fordulékonyság miatt maradtak a 2,28 méter széles kabinnál, ami többféle variációban kérhető. A csúszásmentes fellépő nem újdonság, a rugalmas alsó lépcsőfok azonban már igen. A Stralis formavilágát követő kabin három részből álló fém lökhárítót kapott, amely elemenként cserélhető, a lámpák elé pedig védőrácsot szereltek. Az elektromos hálózat megbízhatóságát és bővíthetőségét javítja, hogy a személyautóknál bevált, kábeltakarékos multiplex kábel rendszert alkalmazták. BA
|